måndag 14 oktober 2013

Svinkoppor

Vi har hittills varit förskonade från denna plåga, och därför visste jag ingenting om vad det var när förskolan ringde idag och sa att de trodde att Theo hade fått just svinkoppor.

Nu när jag har googlat lite har jag läst att det orsakas av bakterierna streptokocker och/eller stafylokocker, och då stämmer det ju som en kollega sa: "Det är som halsfluss, fast på utsidan!".

Man får smittsamma blåsor, ofta runt munnen och ofta i samband med förkylning. Det är inte farligt, men kan givetvis vara obehagligt, och är som sagt väldigt smittsamt.

Det går visst svinkoppor på Theos förskola nu, så det är därför de tror att det kan vara det han har drabbats av, men det är ju svårt att veta. Han har dessutom varit väldigt snorig ett tag och igår var han rätt slut på (vi fick väcka honom när han hade sovit i tre timmar på dagen!) så nåt skit i kroppen har han ju.

Jag hämtade hem honom i alla fall, och nu ligger han och sover ute i vagnen, mitt lill-hjärta.


1 kommentar :