tisdag 15 oktober 2013

Sova säng

På nätterna sover Theo i en spjälsäng i sitt rum. Bredvid hans säng ligger en madrass och dit går Magnus eller jag med täcke och kudde i stort sett varje natt när Theo vaknar och har svårt att somna om. Vi började med den här madrassen för jättelängesen eftersom det var helt omöjligt för mig att sova om vi tog över Theo i vår säng. Han är så rörlig och vild på nätterna så jag kunde inte slappna av en sekund eftersom jag var rädd att han skulle ramla ner från sängen. Det är lite olika när Theo vaknar på natten. Ibland sover han t om en hel natt utan att någon av oss behöver gå in.

Nu tycker jag vår madrasslösning är exemplarisk på många sätt. Framförallt är det ju skönt för den förälder som inte har Theo-ansvaret, att få sin ostörda sömn. Dessutom är det jätteskönt att vara den förälder som sover i Theos rum, att man inte behöver gå upp på en gång när Theo vaknar. En lördag klockan 6 när Theo tycker att det är morgon, är det underbart att han kan leka på sitt rum och så kan man ligga kvar och småslumra.

Den senaste tiden har det dock blivit en liten förändring. När man kommer in i hans rum och lägger sig på madrassen, vill han numera komma upp och ligga på madrassen, han också. Jag tycker det är underbart mysigt och har absolut ingenting emot det - även om det innebär att jag sover mycket sämre.

Det här har i alla fall fått mig att börja fundera på att kanske ta bort spjälsängen och ställa in en fullstor resårmadrass på golvet istället. Fullstor för att vi ska kunna ligga där bredvid honom när han behöver det, och direkt på golvet för att fallet inte ska vara så högt om han ramlar ner.

Vi gjorde likadant med Moa men jag har verkligen inget minne av hur gammal hon var.

Vid vilken ålder har ni andra tagit bort spjälsängen?

En något mindre Lill-Bus tar sin skönhetssömn.

3 kommentarer :

  1. Nora fick en vanlig säng när hon fyllde två, Vinga också. :)

    SvaraRadera
  2. Martin var strax under två år. Den bilden på Theo är så fin :) Kram

    SvaraRadera
  3. Millan och Sara: Ja, men då är vi inte helt fel ute då :-)

    SvaraRadera